Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 139 total)
  • Author
    Posts
  • #14993
    jazzman1945
    Participant

    Hi to all ! It should be noted that a certain percentage of players will not be able to master circular breathing (I have no idea about the reason), but first you need to try.

    #9136
    jazzman1945
    Participant

    Very nice! I think that the articulation of comping can do more “swingy”.

    #9038
    jazzman1945
    Participant

    Hi! Playing a walking bass on bass melodica is like playing on a tuba: part of the time quarter with pauses, part of the time continuous quarters.Another problem is the sound production, the acoustic properties of the instrument. This is not only a delay in sound, but also a characteristic attack, which combines nice vertical with chords of another melodica , but because of attack doesn’t allow the creation of horizontal line of walking, full of drive – similarly to tuba.

    #8957
    jazzman1945
    Participant

    To take Grieg’s music is a great idea!

    #8910
    jazzman1945
    Participant

    I don’t remember if writing about this; but I was convinced by my own experience that a long playing for many years on melodica without a mouthpiece and tube in high register struck my right ear.

    #8858
    jazzman1945
    Participant

    Nathan, thanks for the interest! I think that most answers to your questions you will find in my tutorial:
    Tutorial

    <bloc3. Have you experimented much with the melodica, electronics maybe?kquote>
    I connected my Hammond-44 to the processors and amplification – the result wasn’t satisfactory. I prefer a microphone.
    </bloc4. How do you think it could be improved?kquote>
    The electronic version of the same size and weight, containing breath control and sampler , allowing to play microtones.

    </bloc5. FINALLY What do you love about the melodica? (everyone is here I imagine because they enjoy playing and experimenting just as much as I do)kquote>

    Melodica is closer to the soul, though not as a harp.

    #8739
    jazzman1945
    Participant

    Darren, thanks for the translation! This material I have received from the representative of company Honer Sabine Olbricht 7 years ago.
    Melodica info

    #8733
    jazzman1945
    Participant

    Melodica history
    Die Geschichte der Melodica
    In den 1950er Jahren wurde bei Hohner die Entwicklung eines neuen Musikinstrumentes vorangetrieben, welches die Anforderungen der musikalischen Früherziehung optimal befriedigen und die Nachteile der damals gebräuchlichen Instrumente (v.a. Blockflöte) überwinden sollte.
    Es war ein optisch attraktives Instrument mit großer musikalischer Ausdrucksfähigkeit gewünscht. Ideengeber und „Väter“ der Melodica sind nicht eindeutig zu ermitteln. Nach Aussagen von Zeitzeugen resultierte die erste Form der Melodica aus einer Zusammenarbeit der Hohner-Musterwerkstatt mit der Abteilung Metallbau-Akkordeon unter Dr. Dorner.
    Im November 1958 schließlich konnte die Neuschöpfung erstmals in der Hohner-Verkaufsinformation präsentiert werden – Die SOPRANO MELODICA.
    Das Instrument mit den „Stummeltasten“ aus der Familie der Blasharmonikas lässt den eingeblasenen Luftstrom durch Drücken einer Taste in eine Kanzelle fließen, wodurch eine Stimmzunge in Schwingung gerät. Da der Luftstrom durch eine „Einbahnstraße“ fließt, lässt sich der Ton nur durch Einblasen und nicht wie bei der diatonischen Mundharmonika auch durch Ansaugen erzeugen. Durch das Drücken mehrerer Tasten ist die Melodica leicht polyphon spielbar.
    Im ersten Halbjahr der Produktion wurde der Stimmstock aus Birnenholz gefertigt, dann jedoch stellte man auf Spritzgussteile um, weil es nachhaltige Probleme mit aufquellendem Holz gegeben hatte. Die Spritzgussform wurde in der Firma unter Ingenieur Kurt Mast entwickelt.
    Da man die Anlehnung an eine vollwertige Klaviertastatur suchte, die die Akzeptanz der Melodica als Vorinstrument für Akkordeon und andere Tasteninstrumente ermöglichen sollte, wurde fieberhaft an der Weiterentwicklung gearbeitet. Tatsächlich – im Jahr 1961 folgten in dieser Weise erweiterte Modelle – die PIANO MELODICAS. Maßgeblich beteilig bei der Entwicklung dieser „erwachsenen“ Melodica war der Instrumentenbauer und Hohner-Mitarbeiter Franz Lindermaier. Im USA-Patent von 1962 wird er namentlich als Erfinder erwähnt.
    Es folgten zahlreiche weitere Neuerungen wie beispielsweise die Bass Melodica, die Melodica Cassotto, die heute noch beliebte Clarina (mit nur 8 Tasten) oder die skurrile Hohner ELECTRA MELODICA (erste Präsentation 1967) mit 6 verschiedenen Registern, mit welchen verschiedene Instrumente wie Klarinette, Blechbläser, Streicher oder Flöte simuliert werden, sowie bei Bedarf Vibrato und Wah-Wah Effekte hinzugeschalten werden konnten.
    Noch 1975 wurde die Anzahl der Melodica-Spieler in der Bundesrepublik mit einer Million angegeben (im Vergleich: damals spielten etwa 4,3 Millionen Menschen in Deutschland Blockflöte).
    In den 1980er Jahren verebbte die Nachfrage nach diesem Instrument zusehends. Elektronische Bauteile wurden immer kleiner und billiger, sodaß alsbald Synthesizer und Home-Keyboards den Massenmarkt dominierten und die Melodica aus den Kinderzimmern verdrängten. Bis Ende der 1990er Jahre führte die Melodica ein Schattendasein und galt vornehmlich als altmodisches Spielzeug für Kinder.
    Die Melodica

    #8545
    jazzman1945
    Participant

    Lowboy, hi! Good sound effects! Regarding big intervals , like fifth + octave, which played by two hands: using different pressing depth can be dynamically allocate each sound separately.

    #8478
    jazzman1945
    Participant

    Con, welcome to the real melodica research lab! I’m very happy that one more musician realized that melodica is a great tool for self-expression !

    #8407
    jazzman1945
    Participant

    Comparison – Hammond 44 , Suzuki 37 Pro

    Hammond 44 ; Suzuki 37 Pro

    Hammond 44:
    1. Without mouthpiece
    2. With hard tube
    3. With short mouthpiece

    Suzuki 37 Pro:
    1.Without mouthpiece
    2.With short mouthpiece
    3.With a slightly longer mouthpiece

    #8387
    jazzman1945
    Participant

    But does that mean that we need different mouthpieces only for our convenience

    Why not? Any saxophonist has a set of different mouthpieces for different sounds.

    #8383
    jazzman1945
    Participant

    Timing of recording – about after 2:02 .

    #8378
    jazzman1945
    Participant

    Lowboy, I took it from your record (timing is indicated from above). Here a comparison of four similar short fragments from the same record :

    Comparison
    As a former violinist, I hear the difference, albeit small; but the performance of music is an art of a little bit, which is multiplied by hundreds of notes and becomes very noticeable. So you have to listen to the fragment in a loop.

    #8369
    jazzman1945
    Participant

    Lowboy, in fact there is a difference, and graphically too.

    Tubes comparison
    My guess: different tube sizes affect the variety of attacks.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 139 total)
Back to top button